magt.infoblog.sk

Mediálna manipulácia

Publikované 27.03.2018 v 22:25 v kategórii BLOG, prečítané: 17x

Slovo manipulácia je známe takmer každému. Keď sa však spomenie slovné spojenie mediálna manipulácia, mnoho ľudí zostane prekvapených a celkom nerozumie významu a súvislostiam. Ide však o fenomén dnešnej doby s ktorým sa denne stretávame a mal by ho poznať a najmä uvedomovať si každý recipient. Najmä v súčasnej situácii, ktorá už dlhšiu dobu trápi našu krajinu. To čo sa deje v médiách ako takých sú ale veci, ktoré bohužiaľ idú mimo nás, nikto sa nás nepýta na názor a keď sa rozhodneme svoj názor povedať, nie je vypočutý. Napriek odmietaniu však treba stále bojovať a stáť si za svojim vo všetkom o čom sme presvedčení. Ani v týchto ťažkých situáciách však nemôžeme veriť nikomu okrem seba a aj o tom je mediálna manipulácia. Tento pojem sa objavil, aby nám konečne otvoril oči a dal najavo, že nemôžeme veriť všetkému čo počujeme, nemôžeme veriť každému médiu ani každej reklame.

Pozrime sa však teraz na túto tému trochu inak. V poslednej dobe sa totiž stretávame s manipuláciou nielen v médiách ale v konečnom dôsledku vo všetkých sférach každodenného života. Stále totiž na nás pôsobia cudzie názory a myšlienky napríklad z obrazoviek, novín, rádií. Taktiež sa však denne stretávame s reklamami, ktoré vo veľmi veľkej miere ovplyvňujú a manipulujú ľudí. Bez reklamy si predsa dnes už nikto váš produkt nekúpi. V posledných rokoch zažívajú veľkú slávu sociálne siete a taktiež sa stali určitým svojským spôsobom ovplyvňovania a manipulácie. Neustále nám niečo podsúvajú či už vedome alebo podvedome. Problémom je fakt, že najmä mladí ľudia tu trávia až príliš veľa svojho času.

Podľa mňa sú sociálne siete momentálne jedným z najväčších fenoménov marketingu a teda aj určitého spôsobu manipulácie. Myslím si, že miera manipulácie je porovnateľná, ak nie aj väčšia ako u bežných reklám, na aké sme si už zvykli a neveríme už všetkému, čo v nich vidíme. Väčšina užívateľov sociálnych sietí sú mladí ľudia, ktorí si ani neuvedomujú, že tam ide najmä o biznis a zisk. Títo mladí ľudia majú svoje vzory, ikony, jednoducho niekoho, kto im ide príkladom. Marketingový trh si samozrejme tento vplyv známych a úspešných ľudí všimol a drvivá väčšina toho, čo vidíme na sociálnych sieťach, sa tam nachádza za účelom zisku. Aj keď sa nám to niekedy nemusí zdať a nevnímame to ako reklamu, slávne osobnosti si tiež uvedomujú svoj vplyv a vedia, že známe značky spravia všetko, aby ich produkt spropagovali. V podstate si vymysleli veľmi jednoduchý, zábavný a najmä zaujímavý spôsob zarábania peňazí, ktorý vyhovuje obom stranám. Je to výhodná „reklama“ pre oboch, keďže firma dá produkt známej osobnosti a tá spôsobí taký ošiaľ, že vypredá zásoby. Krásnym príkladom sú známe Kardashianky ktoré dokážu nielen predať ale aj vypredať všetko, čo sa objaví v ich videách alebo na ich fotografiách. Takéto prehnané nákupné správanie môžeme však vidieť už aj v Čechách alebo dokonca na Slovensku. Mladé dievčatá si totiž naivne myslia, že keď budú používať všetky (drahé) produkty ako známe tváre, budú nielen také krásne ako oni ale aj také známe a úspešné. Mnohí z týchto úspešných ľudí dokonca dokázali posunúť svoju slávu do vlastných podnikateľských nápadov. Aj keď mnoho z nich sú veci absolútne nepotrebné pre život, predávajú sa ako teplé rožky len preto, že za značkou stojí niekto, koho ľudia „followujú“.

Zatiaľ čo moja generácia mala ešte normálne sny, ako napríklad stať sa futbalistom, učiteľkou alebo smetiarom, dnešné deti chcú byť youtubermi alebo instagramermi. Nielen preto, že budú dostávať drahé veci zadarmo a budú slávni. Myslím si, že podvedome túžia byť ako oni aj preto, že budú schopní ovplyvniť obrovské masy ľudí a prinútiť ich k určitému správaniu presne tak, ako sa to teraz deje im. Je to podľa mňa veľký problém, pretože nevieme ako sa ľudia vychovaní za takýchto podmienok budú správať, keď budú mať tak obrovskú moc. Boli totiž už vychovaní vo virtuálnom svete s mnohými nereálnymi predstavami. Moja generácia našťastie začala zažívať tieto výdobytky doby až v dospelosti a vidí realitu a následky. Mladí ľudia sú však omnoho náchylnejší a ovplyvniteľnejší.

Netvrdím že na tejto „práci“ je niečo zlé, ale mladí ľudia si ešte neuvedomujú, akú silu nad nimi majú v postate úplne neznámi ľudia. Nielen deti, ale aj mnoho dospelých sa stáva v podstate obeťami korporátov. Zbytočne sa míňajú peniaze na nepotrebné veci, čo samozrejme firmy len podporuje v ich ďalšej činnosti a vymýšľaní nových a stále zbytočnejších produktov, ktoré sú paradoxne stále drahšie a drahšie. Podľa mňa najhoršie na tom je, že v konečnom dôsledku tým ubližujeme sami sebe. Sami si zhoršujeme kvalitu svojich životov ale aj kvalitu nášho životného prostredia a celej našej planéty.

Ani som netušila, že svojimi úvahami sa dostanem do úplne iných tém. Tieto problémy sú však pravdepodobne všetky navzájom poprepájané. Preto si myslím, že aj pojmom ako napríklad mediálna manipulácia (ale aj mnohým iným novým termínom) by sa malo venovať omnoho viac pozornosti zo strany nielen detí, ale aj rodičov a taktiež v rámci vyučovacieho procesu. A ak aj niečo vyzerá, že spolu nesúvisí, nemusí to tak v skutočnosti byť. Pravdepodobne sa aj tak nedozvedáme o všetkom úplnú pravdu a niekedy bohužiaľ nestačí mať otvorené oči ale treba otvoriť aj myseľ a premýšľať nad vecami v úplne iných súvislostiach.

Komentáre

Celkom 0 kometárov

  • Neregistrovaný uživatel

    Meno: Prihlásiť sa

    Blog:

    Obsah správy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovedzte na otázku: Čo je dnes za deň?